افزایش آگاهی و تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان مقطع ابتدایی در نحوه مصرف بهینه آب طی رتبه بندی اقدامات فرهنگی ترویجی شرکت آب و فاضلاب استان قم (مطالعه موردی : مدارس ابتدایی استان قم) |
کد مقاله : 1442-IWWA |
نویسندگان |
محبوبه افکانه *1، رضا غفاری2، محمد کربلایی ابراهیمی3 1آموزش و پرورش استان قم مدرسه ابتدایی روستای والیجرد بخش قنوات 2مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات منابع انسانی (کارشناسی ارشد) 3مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم |
چکیده مقاله |
هدف از این تحقیق "افزایش آگاهی و تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان مقطع ابتدایی در نحوه مصرف بهینه آب طی رتبه بندی اقدامات فرهنگی ترویجی شرکت آب و فاضلاب استان قم با انجام مطالعه موردی در مدارس ابتدایی استان قم" بوده است. در جامعه آماری این پژوهش که 139762 دانش آموز در مقطع ابتدایی در مدارس استان قم بوده اند از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است و براساس فرمول کوکران 383 دانش آموز جهت انجام طرح پژوهشی انتخاب گردیدند. از پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده گردید که روایی آن به صورت روایی صوری محتوایی توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 918/0 تأیید گردید. در ضمن از آزمون کلموگروف اسمیرنوف یک نمونه ای برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق و همچنین از روش تحلیل رگرسیون خطی یک متغیره، آزمون T1 نمونهای، با نرم افزار SPSS25 برای آزمون فرضیههای تحقیق انجام گردیده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مصرف بهینه آب با تغییرات ایجاد شده در میزان آگاهی، نگرش و رفتار دانش آموزان در مقطع ابتدایی طی انجام اقدامات فرهنگی ترویجی تاثیرگذار بوده است که رتبه بندی مولفههای اقدامات فرهنگی ترویجی برحسب میانگین بصورت زیر میباشد: 1- نمایش های آموزشی ترویجی 2- دفترچه حامیان آب 3- فصلنامه حامیان آب 4- برپایی و حضوردر نمایشگاه ها 5- برپایی جشنواره و همایش ها پس مولفه نمایش های آموزشی ترویجی مهمترین و مولفه برپایی جشنواره و همایش ها کم اهمیت ترین میباشد. |
کلیدواژه ها |
اقدامات فرهنگی ترویجی، افزایش آگاهی، تغییر نگرش، تغییر رفتار، مصرف بهینه آب، دانش آموزان مقطع ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |